כך תתארגנו עם ארוחות לטיול משפחתי

מתכננים טיול משפחתי בקרוב? אין ספק שמדובר באחד הבילויים המהנים והמגבשים ביותר שיש עבור משפחות, אבל לפני שיוצאים חשוב לזכור להתארגן כמו שצריך ולארוז אוכל טעים ומזין שיספיק לכל בני המשפחה. מעבר לעובדה הפשוטה שהאוכל הוא חלק מהחוויה של הטיול, צריך גם לקחת בחשבון שבזמן טיול אנחנו מוציאים לא מעט אנרגיה וחשוב להחזיר אותה דרך האוכל על מנת שלא נרגשים תשושים וחלשים.

אנחנו רוצים לחלוק אתכם כמה רעיונות וטיפים לדברים שאפשר לקחת אתכם ליום טיול משפחתי, שאת חלקם ניתן להכין מראש ואחרים פשוט צריך לארוז ולאכול כמו שהם. כדי שתוכלו להתכונן כראוי, חילקנו את הארוחות השונות לבוקר, צוהריים וערב, כולל נשנושים שאפשר לאכול בין לבין, ואף הוספנו כמה טיפים מנצחים ורעיונות למקומות שאפשר לטייל בהם. בואו נתחיל!

ארוחת בוקר

במיוחד בטיולים, ארוחת הבוקר היא חשובה ביותר והיא זאת שלמעשה תעניק לנו את האנרגיה הדרושה להמשך היום. ההמלצה שלנו היא להרבות בירקות חתוכים שאפשר להכין מראש ולאחסן בקופסה, או לחתוך במהלך הטיול (כמובן אם זה מתאים לאופי הטיול, ואם יש לכם אפשרות להביא מראש את הציוד הנדרש). רצוי לקחת עגבניות שרי, שהן כמו חטיף, מלפפונים, צנון חתוך וגזר.

עוד אפשרות מצוינת ופשוטה זה לאפות מראש בורקסים מוכנים, שאותם ניתן לנשנש תוך כדי הליכה. לצד זה כדאי להביא כמה סוגים של גבינות, ממרחים טעימים וכמובן סוגים שונים של לחמים.

אם אתם מתכננים לבשל בשטח, שווה להביא ביצים ולהכין חביתות או אפילו שקשוקה טעימה. לחלופין, כדי להימנע מבישולים, ניתן להכין מראש כריכים טעימים עם חביתה, גבינות או נקניק.

כמו כן, אפשר לאכול פירות טריים ניתן לחתוך  מראש או לקחת שלמים, ובהחלט יכול להיות נחמד גם להביא עוגות ודברים מתוקים לקינוח, כמו שטרודל תפוחי עץ וקצת שוקולדים וחטיפים.

ארוחת צהריים

ארוחת הצוהריים חשובה לא פחות מפני שלרוב ממשיכים לטייל גם אחריה, וזאת ההזדמנות להחזיר לגוף את כל האנרגיה שאבדה אחרי שעות של הליכה וחשיפה לשמש. גם כאן צריך להחליט אם אתם מתכוונים לבשל בשטח או דווקא מעדיפים להכין את הדברים מראש.

אם החלטתם להכין בשטח, יש הרבה אפשרויות מעולות. תוכלו למשל לבחור בארוחת המבורגרים ולהכין בשטח בורגרים משובחים. אפשר להתפנק ב"המבורגר זהב", ואם יש צמחונים במשפחה, אפשר לפנק אותם בבורגר פטריות וקינואה. אל תשכחו לקחת תוספות טעימות כמו קטשופ, מיונז וירקות, שאותם רצוי לחתוך מראש בבית, לארוז בקופסה ולהגיש כתוספת.

אם אתם טיפוסים של קבב, תוכלו בקלות להגיש אותו בפיתה עם סלטים וממרחים אהובים או לצלות אותו על שיפוד עם ירקות, רק לא לשכוח לאחסן הכול בצידנית עם קרח כדי לשמור על הטריות שלהם.

אם החלטתם להכין הכול מראש, אנחנו ממליצים על כריך משפחתי ענק, כזה שכל אחד יכול לחטוף ממנו חתיכה ולאכול בכיף מבלי להשתמש בסכו"ם – מה שהופך אותו לקלאסי עבור טיולים. כל מה שצריך זה לחם ארוך או חלה גדולה, עליהם תוכלו למרוח כל מה שאתם אוהבים: מיונז, חרדל, חומוס, טחינה או חריף. בשביל האנרגיה והטעם הנפלא, מלאו את הלחם בפסטרמה הודו בדבש, סלמי איטלקי או כתף בקר, והכי טוב – שילוב מנצח של שלושתם. כדאי להכין מראש קופסה עם מבחר ירקות חתוכים ואם אפשר, להביא גם ממרחים בבקבוקים לחיצים, כך שכל אחד יוכל להוסיף לפי הטעם.

ארוחת ערב

ארוחת הערב היא לרוב ארוחה קלילה יותר, אבל בטיול בהחלט אפשר לחרוג מההרגל ודווקא להכין דברים מיוחדים. פויקה למשל, הוא מאכל קדרה מזוהה מאד עם טיולי שטח- אם יש לכם את הציוד המתאים,  כמו כן, בדומה לארוחת הצוהריים, גם ערב ברביקיו יכול להיות אופציה נפלאה.

אפשרות נוספת היא הכנה של מאכלים פשוטים למדי כמו מוקפץ בסגנון אסייתי לצד סלטים ותוספות טעימות כמו תפוחי אדמה במדורה, חציל קלוי עם טחינה או סלט בורגול מרענן.

במקרה שאתם לא בטוחים אם כדאי לבשל בשטח או להכין את הדברים מראש, שווה לזכור שהבישול בשטח הוא לא מעמסה, אלא דווקא חוויה מיוחדת ומהנה אם מתכוננים אליה כמו צריך, אם יש לכם את האפשרות הלוגיסטית לכך, נוסף על רכב שילווה אתכם במהלך הטיול. יתרה מזאת, חשוב לברר אם יש אפשרות לקירור של בשר ומוצרים רגישים, וכמובן אם יש לכם מספיק זמן בשביל לבשל במהלך הטיול, או שמדובר בטיול קצר.

נשנושים בין לבין

צריך לזכור שני דברים שיסייעו בשמירה על אווירה טובה ונעימה עבור כולם. הראשון – אם חלק מהמשתתפים הם ילדים צעירים, ישנה סבירות שחלקם יהיו רעבים לאו דווקא בזמן הארוחות, ולכן מומלץ לדאוג לפתרון ביניים. הדבר השני הוא שעל הנשנושים להיות "שליפים" ומוכנים לאכילה, בלי הכנה מיוחדת שמחייבת עצירה.

כך למשל בשעות הבוקר הרעיון של פירות וירקות חתוכים הוא מצוין, אפשר לאכול גם תוך כדי הליכה. גם קבנוס מהווה חטיף מושלם שנותן בוסט של אנרגיה, ואפשר לאכול אותו ככה כמו שהוא, ישר מהשקית. ניתן בהחלט להביא גם חטיפים מסוגים שונים, אבל חשוב לזכור לדאוג לאסוף את עטיפות האוכל או החטיפים ולקחת אותם אתכם עד לפח הקרוב.

חטיפים שוקולדיים שונים פחות מומלצים, מאחר שאינם עמידים בתנאי חום, לכן בימות הקיץ השאירו אותם בבית. תוכלו להחליף אותם במגוון מאפים במילוי מתוק שהכנתם מראש, הבצק ידאג לשמור על השוקולד שבתוכו הייטב.

אוכל? יש! אז לאן נוסעים לטייל?

הנה מספר המלצות לטיולים ונקודות מושלמות לטיול, פיקניק ו"על האש" בדרום, מרכז וצפון הארץ:

  • דרום הארץ – מסלולים באזור ערד וכפר הנוקדים: אחת הנקודות המשגעות ביותר בדרום ובאופן כללי בארץ. בסביבה תוכלו למצוא הרבה מאוד מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות ושבילים מסומנים, אנו ממליצים על חנייה בכפר נוקדים, שם תוכלו ליהנות ממתקני הבישול של המקום, כולל כיור עם מים זורמים וגז, אם אתם מתכננים לינה, האפשרות של כפר הנוקדים היא בהחלט מצוינת ואפשר לבחור ללון באוהלים שהבאתם מהבית, אוהלים מפנקים הנמצאים במקום או לינה בחדרים.
  • מרכז הארץ – יער קולה ובריכת צ'רטה: ממש בין ראש העין לבן שמן, תוכלו למצוא כמה מסלולים קלילים ופשוטים שמתאימים גם לאביב והסתיו ואפילו לחורף (בימים שמשיים יותר). האזור שופע שטחים חקלאיים וטבע ישראלי במיטבו, וכן ניתן לראות בו גם ביטויים תרבותיים, כמו אנדרטת קולה לזכר נופלי גדוד 89 של חטיבת אלכסנדרוני במלחמת השחרור, ואפילו ממצאים ארכיאולוגיים כמו המאוזוליאום הרומי. את הארוחות והפיקניקים תוכלו לארגן בכל פינה במהלך המסלול, והוא בהחלט מתאים לצורך העניין הזה.
  • צפון הארץ – שוויצריה הקטנה: קשה מאוד לבחור נקודה אחת מומלצת בצפון, אבל אין ספק ששוויצריה הקטנה בה נמצאים גם נחל כלח ונחל גלים זו אחת הנקודות היפות והמיוחדות ביותר. במקום תוכלו להנות מצמחייה עשירה של חורש ים תיכוני ופריחה מרהיבה, מערות גיר ומסלולי הליכה רבים בדרגות קושי שונות. ברחבת החנייה בכניסה למסלולים תוכלו למצוא שולחנות פיקניק וזאת הנקודה המושלמת לארוחה נעימה בטבע המרהיב.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להיערך נכון עם אפס תקלות:

  • רשימת ציוד מפורטת: במיוחד אם אתם מתכננים לבשל בשטח, דאגו להכין רשימה של כל מה שצריך מראש, החל מגזיה לבישול, דרך צלחות וסכו"ם, מגשים וכיסאות מתקפלים ועד לפרטים הקטנים ביותר כמו פותחן קופסאות. אין דבר מעצבן יותר מלהגיע לשטח ולגלות שחסר לכם פריט חשוב לארוחה.
  • שקיות זבל: הדבר החשוב ביותר בטיול, ובפרט כשזה נוגע לשמירה על הטבע שלנו. הביאו מספיק שקיות זבל כדי שתוכלו לאסוף לתוכן את כל השאריות והעטיפות ולקחת אתכם, אם אין פח מוסדר במקום.
  • מים: אוכל זה חשוב, אבל אסור לשכוח שבמהלך הטיול אתם חייבים לשתות מים, והרבה. דאגו לכמות יומית של 2 ליטרים לאדם לפחות, וככל שמדובר בעונה חמה יותר – כדאי לדאוג לכמות גדולה יותר. ניתן להקפיא בקבוקים לילה מראש וביציאה מהבית לעטוף בגרב עבה, זה ישמור על המים קרים במשך שעות.
  • טיול מאתגר, ארוחות קלות: אם אתם מתכננים טיול אתגרי יותר עם מסלולים ארוכים ותוואי שטח קשה יחסית, מומלץ לבחור באוכל מזין שיחזיר את האנרגיה, עם עדיפות לבחירת ארוחות קלות, בכמויות קטנות ומדודות בכל ארוחה כך שהן יקלו עליכם בזמן ההליכה או הטיפוס.
  • לא רק אוכל: אל תשכחו שמטרת הטיול היא ליהנות מהטבע היפה שיש לכל אזור בארץ להציע. לכן, אם הגעתם לנקודה בטבע ונהניתם מפיקניק עם המשפחה, אל תחזרו הביתה בלי סיבוב קצר באזור, להתפעלות מהנופים והצמחייה.
  • שתפו את הילדים בתוכניות והערכות לטיול, משיחה על המסלולים הצפויים ועד שיתוף בהכנות ובהתארגנות.

שיהיה לכם טיול משפחתי מהנה, מגבש ובטוח!

מאמרים נוספים