הסוד לבורקס המושלם

מה גורם לבורקס להיות כ"כ טעים ומהו הסוד לבורקס מושלם?

אנחנו קונים אותו בשעות הבוקר במאפייה ומתפנקים עם הקפה, מגישים אותו לאורחים אצלנו בבית או נותנים לו לככב בארוחת הערב שלנו בבית יחד עם ירקות, גבינות או ביצים, אין ספק כי הבורקס הוא אחד המאכלים היותר ישראליים במהותם (על אף שמקורו הוא בכלל בטורקיה), וקשה מאד למצוא מישהו שלא אוהב את הבצקים הממולאים והמנחמים הללו. אם גם אתם חובבי בורקס ורוצים להכין את הבורקס המושלם, קפוא ומוכן או בהכנה ביתית, אנו רוצים להסביר איך בדיוק עושים את זה ואיך תהנו מבורקסים חמים, פריכים ומפנקים. בתאבון!

קצת היסטוריה: כך נולד הבורקס

הבורקס מוכר בתור מאכל שמקורו במדינות הבלקן, ובמידה רבה בהחלט אפשר לתאר אותו באופן הזה. מה שרבים לא יודעים שהוא בכלל נולד בטורקיה, מדינה שנחשבה מאז ומתמיד לפתוחה ביותר מבחינה קולינרית ובה התפתחו הרבה מאד סגנונות בישול מרחבי העולם. בטורקית קוראים לו Borek כאשר צורת הרבים המקובלת למאכל היא בורקס, וכאן בישראל צורת הרבים כבר הפכה לשם הכללי השגור של המאכל ולצורת היחיד שלו. המנה הקלאסית בנויה בדרך כלל מבצקים במילוי כלשהו, כאשר כאן בישראל אנו מכירים בעיקר את בצק העלים, בצק פילו ופילאס, עם זאת חשוב לדעת שבכל רחבי העולם אפשר למצוא סוגים שונים ונוספים של בצקים וכן מגוון מילויים, כולל אפשרויות מתוקות.

מהם ההבדלים העיקריים בין הבורקס הטורקי לבין בורקס ישראלי?

אכן מדובר במאכלים שהמקור שלהם משותף, אך יש הבדלים מהותיים בין המנה המכונה בורקס טורקי לבין הבורקס הישראלי, זה שניתן למצוא כיום בכל מאפייה. הבורקס הטורקי עשוי בצק עלים דק, עשוי במגשים גדולים ונחתך למנה גדולה עבור הלקוח. זהו אוכל רחוב מסורתי בטורקיה. הוא נפוץ ואהוב במיוחד גם כאן אצלנו, ולרוב נהוג לפרוס את הבורקס לאחר האפייה, להוסיף ביצה, מלח ופלפל ולהוסיף סחוג או חריף מסוג אחר. האפשרויות הקלאסיות לבורקס טורקי הן בורקס עם גבינה, בורקס עם תפוחי אדמה ובורקס עם תרד. הבורקס הישראלי לעומת זאת, קיבל עם השנים מעמד של תוספת, כזו שאוכלים לצד הקפה בבוקר ושרואים הרבה פעמים ככיבוד בפגישות ואירועים חברתיים. הוא קטן הרבה יותר ומגיע עם כל המילויים של הבורקס הטורקי, כאשר ניתן למצוא בקלות עוד מילויים שונים אחרים כמו פטריות, גבינה בולגרית (בורקיטס) וכן הלאה.

איך הכי מומלץ להכין בורקס קפוא?

דרך פשוטה ונפלאה ליהנות מבורקס טרי בבית היא להכין בורקס קפוא, וזה פשוט במיוחד להכנה. הסוד לבורקסים מוצלחים ובעצם להכנה של כל סוג מאפה שהוא, הוא למצוא את המוצרים הטובים והאיכותיים ביותר. בקטגוריית המאפים שלנו תוכלו לראות כמה מוצרים מומלצים במיוחד שיעשירו לכם את הטעמים וימלאו את המטבח שלכם בריחות מגרים במיוחד.

מכאן, כל מה שצריך זה להוציא את חבילת הבורקס מהמקפיא, לחמם את התנור מראש ל 180 מעלות. לאחר מכן יש לקחת את תבנית האפייה, להניח נייר אפייה ועליו את הבורקסים במרחק מה זה מזה ולמשוך אותם בביצה, למי שאוהב ניתן לפזר שומשום מעל. מכניסים לתנור ואופים לעשרים דקות פחות או יותר (עד שהבורקס משחים ותופח). מומלץ לאכול חם אחרי שיוצא מהתנור.

אילו סוגי בצק קיימים?

המושג בורקס מתאר סוגים שונים של מאפים ממולאים, אך כיום כאשר מדברים על בורקס בישראל, לרוב מדברים על שלושה סוגי בצקים עיקריים:

  • בצק פילו: דף בצק מרודד דק המשמש להכנת מאפים במטבח הים תיכוני. הוא מכיל קמח, מים וכמות קטנה של שמן ומלח. מקורו של בצק פילו הוא בטורקיה והכנתו באופן עצמאי דורשת מיומנות רבה, כך שהכי נוח לקנות אותו טרי או קפוא ומוכן בחנויות.
  • בצק עלים: בצק עלים הוא בצק המורכב מבצק בסיסי וחמאה. הוא מרודד ומקופל מספר רב של פעמים עד שנוצרות שכבות דקיקות של בצק המופרדות על ידי החמאה. בתהליך האפייה הנוזלים בחמאה מתאדים וגורמים לעלים להיפרד ולבצק לתפוח.
  • בצק פילאס: בצק פילאס הוא משהו בין בצק עלים לבצק פילו. זהו בצק המגיע מרודד ונוח לעבודה, הוא גמיש ובמידת הצורך ניתן לרדד אותו עוד ולמתוח אותו.

מה שמים בפנים? כל המילויים המומלצים לבורקס

אופציה נהדרת להכנת בורקס ביתי היא קנייה של בצקים קפואים והכנה של הבורקס בבית. האופציה הזו גם מאפשרת לכם להפליג עם הדמיון מבחינת המילויים, והשמיים הם הגבול:

  • בורקס תפוח אדמה: סוג נפלא, נפוץ ואהוב כאן בארץ. מדובר כמובן על מלית של תפוח אדמה מבושל ומתובל במלח ופלפל
  • בורקס עם גבינה: עוד תוספת אהובה ומוכרת לבורקסים בארץ. מה שצריך לזכור זה שיש אינספור אפשרויות ואפשר ללכת על בולגרית, צפתית, פטה וכל מה שאתם אוהבים.
  • בורקס תרד: העלים הנפלאים האלה שמוקפצים על מחבת עם תבלינים הם מילוי מושלם ומוצלח במיוחד לבורקסים.
  • בורקס פטריות: גם מיקס מוקפץ של פטריות ובצל הוא חגיגת טעמים שהרבה אנשים אוהבים.
  • בורקס עם בשר: המאכלים הללו הגיעו אלינו ממדינות כמו גיאורגיה היישר אל התרבות הקולינרית הישראלית, ונראה שעם הזמן הפכו גם הם למאכלים אהובים במיוחד שאפשר לראות אפילו על שולחן החג.

לסיכום

בשורה התחתונה, על אף שמקורו לא כאן בישראל, הבורקס הוא אחד המאכלים האהובים עלינו, וכדי להנות מבורקס משובח וטרי לא חייבים לבקר בכל יום במאפייה. הקפידו לרכוש בורקסים קפואים או בצקים איכותיים בלבד- תוכלו למצוא מוצרים נפלאים בקטגורית המאפים שלנו גוונו את המילויים שאתם מכינים ותוכלו ליהנות מבורקס טרי, אותנטי וטעים גם בבית.

מאמרים נוספים