טאפאסים: המדריך המלא לאירוח במתכונת טאפאסים

ליוונים יש את המאזטים, לאיטלקים את האנטי פסטי, וגם לנו בישראל יש לא מעט ארוחות המבוססות על מגוון מנות קטנות, בין כפתיחה לפני מנה עיקרית ובין אם בתור הארוחה בשלמותה. עם זאת, אין ספק שהספרדים הפכו את זה לדרגת אומנות עם מנות הטאפאס, סגנון אוכל ואירוח מיוחד במינו שהפך לפופולרי ואהוב בכל העולם וגם כאן בישראל. הדבר הנפלא הוא שניתן ליהנות מטאפאסים טעימים גם במסעדות וברים ואפשר להכין בבית ארוחת טאפאסים מושלמת שמתאימה ללא מעט סיטואציות חברתיות. אם גם לכם מתחשק לארח בקרוב וללכת על הסגנון הנהדר הזה, במדריך הזה תבינו בדיוק איך לעשות את זה ואילו מאכלים יתאימו בול. תהנו!

מה זה טאפאסים?

המילה טאפאס לא מתייחסת למרכיבים של המנה, אלא בעיקר לגודל שלה. כלומר, כל עוד מניחים מאכלים שונים בצלחות הגשה קטנות, הדבר עונה על ההגדרה. עוד עיקרון חשוב הוא הגשת הטאפאסים לצד אלכוהול מסוגים שונים. אפשר לבחור בסוגים שונים של טאפאסים – גבינות, דגים כבושים, מטבלים, נקניקים, ברוסקטות, לחמים קטנים ועוד. מה שנפלא זה שהסגנון הזה מתאים כמעט לכל אירוח חברתי ומאורע . זה נהדר כשמזמינים חברים הביתה, מושלם כשנפגשים עם עמיתים לעבודה ותמיד נחמד לפני ארוחות ערב, אפילו בחגים. כמובן – ארוחת טאפאסים זה בהחלט רעיון לבילוי זוגי אינטימי ורומנטי בבית שיעבוד נפלא עם בקבוק יין משובח.

מהו מקורם של הטאפאסים?

הטאפאס נולד באנדלוסיה שבדרום ספרד ויש כמה סברות למקור של המנהג הזה. על פי הסברה הראשונה, הטאפאס החל בכלל כמכסה (זה גם תרגום המילה למעשה) ועל פי המסורת יושבי הברים נהגו לכסות את כוסות השרי שלהם בפרוסה של לחם או נקניק כדי למנוע מזבובים ויתושים לצלול אל תוך המשקה המתקתק. בעלי הברים גילו את הפוטנציאל הכלכלי כשראו שגם את האוכל הסועדים אוכלים בתאבון, והחלו להציע מגוון של מנות קטנות שילוו את משקה השיכר.

התיאוריה השנייה שהטאפאס בכלל נולדו באזור סטיליה לה מנצ׳ה, שם בעלים של טברנה מקומית החל להגיש גבינות בשלות כדי שהטעם והריח שלהן יסווה את האיכות הירודה של היין.

יש כאלו שאומרים שהטאפאס הוא בכלל חוק שנחקק על ידי מלך ספרד אלפונסו העשירי, כדי להילחם באלכוהוליזם במדינה. הוא חייב כל מי שמזמין משקה אלכוהולי בבר להזמין לצידו גם מנת אוכל כדי לרפד את הבטן ולמזער את השפעת האלכוהול.

כך או כך, הנוהג הזה השתרש היטב והפך למאפיין תרבותי בלתי נפרד מהתרבות הספרדית. הספרדים נוהגים לאכול ארוחת צוהריים מוקדמת והטאפאסים מאפשרים הרגעה של הרעב החל מהיקיצה של אחר הסיאסטה ועד לארוחת הערב, זמן שבמהלכו פוקדים מקומיים רבים את הברים למשקה שיכר וארוחת טאפאסים בחברותא.

אילו נקניקים ישתלבו נהדר בארוחת טאפאסים ?

אם מתכננים לארגן ארוחת טאפאסים טובה בקרוב, שווה בהחלט ללכת לכיוון הבשרי, וארוחת נקניקים היא בלי ספק רעיון מנצח. כל נקניק שמאפשר פריסה למנות קטנות יתאים, ואין ספק שנקניק בסגנון איטלקי, סוגים שונים של חזה בקר, פפרוני, קבנוס וסלמי הם סוגים מנצחים. אם כך, בואו נעבור ישר לסוגי הנקניקים המומלצים של זוגלובק שיתאימו לכל ארוחת טאפאסים מפנקת.

המומלצים שלנו לארוחת טאפאסים

אם אתם רוצים ארוחת טאפאסים מושלמת, כל מה שצריך זה להצטייד בסוגים שונים של נקניק משובח וטעים, ממרחים ומטבלים, לחם טרי וכמובן בקבוק של משקה אלכוהולי שאתם אוהבים (רוצים ללכת על החוויה הספרדית האותנטית? הכינו בקלות סנגרייה ביתית).

ברוסקטות פריכות עם חזה בקר דק דק על הפלנצ׳ה

חזה בקר זה פשוט נקניק נפלא לכל ארוחת טאפאסים, ויש הרבה יותר ממנה אחת מנצחת שאפשר להכין איתו. המנה הזו היא פשוטה וקלה, ותוכלו לעשות אותה בקלות בעצמכם. כל מה שצריך זה לקלות עיגולי בגט דקים עם מעט שמן זית, ובמקביל להקפיץ במחבת כתף בקר עם בצל מטוגן. מניחים פרוסה דקה של חזה בקר דק דק על כל ברוסקטה. מומלץ לזלף נגיעה של חומץ בלסמי על כל ברוסקטה ולעטר עם עלי אורוגולה טרי. עם חזה בקר אגב אפשר להכין עוד הרבה טאפאסים נפלאים, רק צריך לתת דרור לדמיון שלכם.

קוביות סלמי מעושן פראג ומטבלים משובחים

אחד מהנקניקים העסיסיים והארומטיים ביותר שתפגשו  הוא סלאמי מעושן פראג. הוא מושלם ממש כמו שהוא, ואם אתם קצרים בזמן אפשר לחתוך אותו לקוביות, מומלץ בליווי של קיסמים שיהפכו את חווית האכילה לכיפית בהחלט. אפשר להקפיץ את הקוביות כמה דקות עם שום על המחבת. מומלץ להגיש בליווי מטבלים שונים – טפנד זיתים, פסטו, ממרח עגבניות מיובשות, ממרח ארטישוק ועוד. אחד הנקניקים הטעימים והעסיסיים ביותר של זוגלובק.

חטיף קבנוס דק מוקפץ עם בצל במטבל טחינה ביתית

כמו שאמרנו, אפשר בהחלט לתת אינטרפרטציה לטאפאס ברוח המטבח המקומי והנה רעיון נחמד איך תעשו את זה. חותכים לעיגולים דקים חטיף קבנוס דק, ומקפיצים במחבת עם קצת שמן זית, בצל (מומלץ לטגן לפני עד שמגיע למצב שקוף), מלח ופלפל. מכינים טחינה ישראלית עם מים, לימון, שום כתוש, מלח ופלפל (למשקיעים, מומלץ לקצוץ דק פטרוזיליה ולהוסיף). מורידים את הקבנוס מהמחבת ונהנים מנקניקים עם מטבל בסגנון ים תיכוני.

לסיכום

אם בא לכם לארח בצורה שונה וייחודית, ערב טאפאסים ואלכוהול זה רעיון מצוין שיתאים בכל זמן. כל מה שנשאר לחשוב עליו זה איזה טאפאסים תכינו בדיוק, ואם אתם מכוונים לארוחה בשרית ומשובחת אז כדאי להכיר את נבחרת הנקניקים שלנו כאן בזוגלובק, שתשדרג כל ארוחות טאפאס. כמובן, לא לשכוח להשקיע גם באלכוהול איכותי וזה מתאים כמעט עם הכל – יין, וויסקי, בירות ועוד. והכי חשוב: אל תשכחו לשמור גם קצת בשבילנו ולהזמין אותנו בפעם הבאה. תהנו!

מאמרים נוספים